Zoals eerder verwacht en gemeld in ons artikel over de geplande werkzaamheden op de A10 Tauern Autobahn in Oostenrijk, hebben vakantiegangers tijdens de kerstvakantie inderdaad te maken gehad met aanzienlijke verkeersobstakels. De voorziene werkzaamheden aan vijf tunnels tussen Werfen en Golling hebben geleid tot langdurige files. Deze onvoorziene verkeerssituatie heeft niet alleen de snelweg ernstig beïnvloed, maar ook de reisplannen van vele reizigers gedurende de feestdagen verstoord. Ook wordt tijdens de voorjaarsvakantie veel drukte verwacht en daarmee lange files op de A10 op dezelfde route. Plan je route dus goed vooraf.
Ervaringen tijdens kerstvakantie
Tijdens de kerstvakantie hebben vakantiegangers de daadwerkelijke impact van de werkzaamheden ervaren, met vertragingen die in sommige gevallen opliepen tot 1,5 uur. Automobilisten moesten rekening houden met een vertraging van ruim anderhalf uur tussen Salzburg en Bischofshofen, wat slecht nieuws betekent voor wintersporters die vakantie gaan vieren in de dorpen van Ski Amadé, zoals Altenmarkt en Flachau.
Achtergrond van de werkzaamheden
De Tauernsnelweg ondergaat dringend noodzakelijke renovatiewerkzaamheden aan de Ofenauer- en Hiefler-tunnels, evenals de Werfen-tunnelketen (Brentenberg, Zetzenberg, Helbersberg), gebouwd in de jaren 1970. Deze renovatie, die begon in september 2022, duurt tot juni 2025.
De werkzaamheden zijn opgesplitst in verschillende fasen, waarbij momenteel één tunnelbuis gesloten is, en tweerichtingsverkeer wordt geleid door de tweede buis. De bouw zal worden onderbroken van juli tot september 2024 vanwege het intensieve zomerse verkeer. Gedurende deze periode zullen beide tunnelbuizen volledig beschikbaar zijn. De derde bouwfase, waarin opnieuw één buis wordt gesloten, begint na deze onderbreking, met de geplande heropening van de tunnels in juni 2025.
Verkeerssituatie en verwachte vertragingen
Sinds het begin van de bouwwerkzaamheden in september zijn er herhaaldelijk files ontstaan op de Tauernsnelweg A10. Harald Lasser van de Oostenrijkse verkeersclub ÖAMTC beschouwt de snelweg momenteel als de grootste flessenhals van Oostenrijk. De Oostenrijkse snelwegbeheerder ASFINAG waarschuwt voor aanzienlijke reistijd verliezen, vooral op zaterdagen tijdens het winter reisverkeer.
Tijdelijke stop werkzaamheden onmogelijk
Deze onvoorziene verkeersobstakels hebben lokale autoriteiten, bedrijfsverenigingen en vakantiegangers verrast, waardoor discussies zijn ontstaan over mogelijke oplossingen en de haalbaarheid van het onderbreken van de werkzaamheden tijdens vakantieperiodes. Maar technisch gezien is dit niet haalbaar, want het zou betekenen dat de renovatie in meerdere korte bouwfasen moet worden opgedeeld en vanwege de "respectievelijke meerweekse heringebruikname fasen van de tunnels vóór verkeers vrijgaven de mogelijke eigenlijke bouwfases tot een volstrekt onvoldoende tijdsbestek zou reduceren of de totale bouwtijd over vele jaren zou uitrekken." Kortom: "Een bouwstop in de wintermaanden is dus technisch niet haalbaar."
Handhaving en boetes voor sluipwegen
Om te voorkomen dat bewoners van omliggende gemeenten worden overspoeld door vakantiegangers die naar sluipwegen zoeken, heeft ASFINAG afsluitingen van afritten langs de Tauernsnelweg opgelegd, geldig tot tweede paasdag (1 april 2024). Tussen de op- en afritten Hallein en Eben im Pongau over een lengte van 44 kilometer mag alleen het lokale verkeer in de deelstaat Salzburg en het district Gmunden in Opper-Oostenrijk de snelweg verlaten of erop rijden. Niet-lokale vakantiegangers die deze afsluitingen negeren, riskeren aanzienlijke administratieve boetes, volgens Alexander Kreipl van ADAC Zuid-Beieren. Kortom, vakantiegangers die eenmaal op de A 10 in de file staan worden ‘gedwongen’ in de file te blijven.
Alternatieve routes en aanbevelingen
Voor reizigers die de files willen vermijden, adviseert ASFINAG om alternatieve routes te overwegen, zoals de Felbertauernstraße (B108) die parallel loopt aan de A10. Je begint op de Duitse A8 bij Rosenheim en slaat af richting Innsbruck. Eenmaal bij Kufstein verlaat je de Inntal Autobahn (A12) en doorkruis je het binnenland via de B173, B178 en B161 om bij de Felbertauernstraße te komen. Vanuit daar rijd je in de richting van Spittal via Lienz op de B100, waar de weg aansluit op de toevoersnelweg van de A10 (S40), die je uiteindelijk naar het hoofdtraject van de A10 leidt. Dit is een flinke omweg, maar het kan de moeite waard zijn om die beruchte files te vermijden!
Gedetailleerde omleiding instructies zijn beschikbaar op de officiële website van ASFINAG. Ook kun je de routeplanner van ASFINAG proberen.
Plan je reis goed
Hoewel de bouwwerkzaamheden essentieel zijn voor de verkeersveiligheid op de Tauernsnelweg A10, hebben vakantiegangers tijdens de kerstvakantie ondervonden dat de daadwerkelijke vertragingen aanzienlijk kunnen zijn. Reizigers worden aangemoedigd om rekening te houden met mogelijke vertragingen en om alternatieve vervoersmiddelen zoals bussen en treinen te overwegen. De situatie wordt nauwlettend gevolgd, en updates zijn beschikbaar op de officiële ASFINAG-website.
We raden sowieso aan om vooraf en onderweg de verkeerssituatie in de gaten te houden zodat je bijtijds kunt handelen.