Beschermd op verwarmde stoelen is het aangenamer dan in een winderige stoeltjeslift of aan de sleeplift-stang. Daarom worden er in veel Europese skigebieden nieuwe faciliteiten in gebruik genomen. Meer comfort, meer capaciteit, meer technologie: In veel Alpine skigebieden vervangen nieuwe krachtigere skiliften verouderde voorgangers. Er zijn ook nieuwe pistes beschikbaar. En in Duitsland? Hier is een opmerkelijke nieuwe skilift te vinden, niet in de Alpen, maar in het Fichtelgebergte.
Volgens het portaal Skiresort.de zullen er deze winter wereldwijd ongeveer 270 nieuwe skiliften in skigebieden in bedrijf worden genomen, variërend van transportbanden voor beginners tot grote gondels. Het zou teveel zijn om ze allemaal op te sommen. Daarom volgt hier een selectie van de grootste innovat skinnovaties in Europa:
Nieuwe skilift naar de Ochsenkopf
Vanaf deze winter zal er in Duitsland op de Ochsenkopf (1.024 m) in het noordelijke Beierse Fichtelgebergte een nieuwe kabelbaan de noordzijde van de berg op en neer gaan. Vanaf 22 december zullen de 40 tienpersoons gondels in bedrijf zijn (capaciteit: ongeveer 2.000 personen per uur).
De energie hiervoor wordt geleverd door een eigen fotovoltaïsche installatie (zonnestroominstallatie). De kabelbaan vervangt een oude tweezits stoeltjeslift, waarvan de stoelen een tweede leven als ruststoelen in het berglandschap zullen krijgen, zoals de vakantieregio Fichtelgebergte meldt.
De nieuwe gondels maken het gemakkelijker voor gezinnen met kinderwagens en mensen met een handicap om de berg te bereiken. De exploitatie is het hele jaar door gepland, in de zomer voor fietsers en wandelaars. In de winter zal er tegen 2024/2025 nog een kabelbaan aan de zuidzijde van de berg volgen.
Afsluiting van het gat bij de Matterhorn
Strikt genomen is het geen nieuwigheid, omdat de kabelbaan al in de zomer werd geopend. Maar nu profiteren ook winterse vakantiegangers van de verbinding tussen de skigebieden Zermatt in het Zwitserse Wallis en Cervinia in de Italiaanse Aosta-vallei door de "Matterhorn Glacier Ride II".
Toegegeven, pendelen op ski's tussen de gebieden was al mogelijk. Maar om vanaf Plateau Rosa / Testa Grigia (3.480 m) naar het Matterhorn-station (3.883 m) te komen, moesten vakantiegangers vroeger eerst richting Zermatt naar station Trockener Steg (2.939 m) afdalen en vervolgens weer omhoog gaan - nu kun je ook rechtstreeks vanuit de Italiaanse kant omhoog.
Voetgangers en winterwandelaars profiteren nog meer. De totale reistijd met alle kabelbanen van Zermatt naar Cervinia bedraagt ongeveer anderhalf uur. De gondelrit aan de Zwitserse kant naar het Matterhorn-station op 3.883 meter is prachtig met indrukwekkende uitzichten over de gletsjer. We kijken dan ook uit om deze nieuwe lift aan de Italiaanse zijde te pakken vanuit skigebied Breuil-Cervinia.
Gondeltaxi's in Graubünden
Een andere spannende nieuwigheid in Zwitserland: In Flims Laax Falera in Graubünden start een gondelbaan met "Ropetaxi"-technologie. Het systeem zorgt ervoor dat de gondels in het station autonoom kunnen bewegen met een eigen elektrische aandrijving en individueel kunnen rijden, afhankelijk van het aantal passagiers, aldus het bergbaan-moederbedrijf.
Nadat de passagiers hun bestemming hebben gekozen met een druk op de knop, gaan ze zonder overstappen naar het gewenste bergstation. Wissels in de stations zorgen voor een flexibele route van de kabelbaan.
De eerste verbindingen van de "FlemXpress" zijn gepland voor half december, in eerste instantie tussen Flims en Foppa en tussen Foppa en Startgels. De stations Segnes, Nagens Sura en Cassons zullen tegen eind 2024 worden aangesloten.
Verhuizing van een kabelbaan in Salzburg
In het skiverbond Ski Amadé verhuist een achtpersoons gondelbaan. Tot nu toe was deze in gebruik in Dorfgastein-Großarltal. Nu zal de lift worden gedemonteerd en weer worden opgebouwd op de Fageralm. In Dorfgastein wordt deze winter een nieuwe, langere en krachtigere gondelbaan geopend. Deze zal tot aan de Kieserl (1.953 m) reiken.
Andere nieuwe skiliften in de Oostenrijkse Alpen
Er zijn nog meer kabelbanen in Oostenrijk die ofwel in gebruik worden genomen of waarvan oudere installaties worden vervangen.
De Komperdellbahn 2.0 in het Tiroler skigebied Serfaus-Fiss-Ladis zal worden geopend met een nieuw tussenstation - deze kan tot 3.000 personen per uur vervoeren.
De nieuwe Sonnkoglbahn aan de rand van de Kitzbüheler Alpen combineert acht-persoons gondels en zes-persoons stoeltjesliften. In de zomer worden de gondels gebruikt op de Schmittenhöhe bij Zell am See om wandelaars en gezinnen met kinderwagens naar de berg te brengen. In de winter worden de stoelen (verwarmd, met weersbescherming) gebruikt, zodat vakantiegangers de berg kunnen bereiken zonder hun ski's af te nemen.
In de Zillertal Arena zal de Wilde Krimml X-Press de verbinding tussen Zell am Ziller en Gerlos gemakkelijker maken. Nu gaat het nog sneller in tienpersoons gondels met verwarmde zitplaatsen zonder tussenstops van de Krimml-Alm naar de zogenaamde Übergangsjoch.
Het skigebied Schlick2000 in het Stubaital krijgt een nieuwe en verlengde verbinding boven de Galtalm - voorheen reed hier een sleeplift uit 1961. Vooral beginners zullen profiteren van de 23 nieuwe tienpersoonsgondels.
In het Arlberg-gebied in Stuben heeft de Albonabahn I een upgrade gekregen. In plaats van een dubbele stoeltjeslift rijden er nu achtpersoonsgondels.
In Zuid-Tirol de berg af in een rodelbaan
Met rodelbanen de helling af suizen: dit snelle alternatief voor skiën zal naar verwachting vanaf december beschikbaar zijn in het Plose-skigebied bij Brixen, volgens de marketing van Zuid-Tirol. De "Plosebob" is niet de enige nieuwigheid: afgelopen zomer werd een nieuwe kabelbaan met tienpersoonsgondels geopend, die nu aan het eerste winterseizoen begint.
Een andere nieuwigheid in Zuid-Tirol betreft het Ahrntal: in Klausberg rijdt de tienpersoonsgondel "Sonnen" en vervangt een stoeltjeslift. Bovendien zijn er meer dan zeven kilometer nieuwe pistes.
Een 'Babyexpress' voor beginners in Trentino
Het skigebied Paganella in Trento krijgt een nieuwe tienpersoonsgondel genaamd "Babyexpress". Passend bij de naam rijdt deze 395 meter lange kabelbaan langs een blauwe beginnerspiste en is bedoeld voor het vervoer van vooral skischolen. Dit is goed nieuws, want tot nu toe was er een verouderde stoeltjeslift, wat vooral voor beginners geen plezierige ervaring was.
Verderop in Trentino is ook de nieuwe kabelbaan in het Dolomietenskigebied Campiglio het vermelden waard. Deze kabelbaan, die van Prá Rodont naar de top gaat, heeft als bijzonderheid dat deze ondergrondse stations heeft en een verminderd aantal steunpilaren om beter in de natuur te passen.
Meer pistes voor skiërs in Spindleruv Mlyn
Het grootste skigebied in het Tsjechische Reuzengebergte wordt uitgebreid: vanaf deze winter zullen er twee nieuwe rode pistes beschikbaar zijn als onderdeel van de geplande samenvoeging van de deelgebieden van Spindleruv Mlyn (Špindlerův Mlýn). Er zijn ook nieuwe kabelbanen gepland volgens informatie van het Tsjechische toerismebureau, met een geplande start van de exploitatie in 2026.
Nieuwe stoeltjesliften in Slovenië
Als het gaat om de Alpen, valt Slovenië vaak onder de radar. Maar ook in dit land wordt geïnvesteerd: in het skigebied Rogla bij Maribor wordt een nieuwe verwarmde zespersoonsgondel in gebruik genomen. Deze moet twee meer dan 40 jaar oude installaties in het Mašin-Žaga-park vervangen, volgens het toerismebureau. Ook het skigebied Krvavec, de thuisberg van Ljubljana, krijgt een nieuwe kabelbaan met verwarmde stoelen.
Gondels in plaats van trappen op de Mont Blanc
In de Franse Alpen zijn er volgens de toerismeorganisatie France Montagnes een aantal grote nieuwtjes in de skigebieden, zoals de nieuwe gletsjerkabelbaan in La Plagne en een nieuwe kabelbaan in Valmorel.
Bijzondere aandacht gaat uit naar de nieuwe verbinding La Mer de Glace in het Mont-Blanc-skigebied. Deze loopt van het wintersportplaatsje Chamonix aan het einde van de tandradbaan Montenvers naar de hoogste berg van de Alpen. De nieuwe kabelbaan vervangt de huidige meer dan 500 treden die freeriders omhoog moeten lopen na een diepe sneeuwafdaling van de Aiguille du Midi naar de Vallée Blanche, een groot gletsjerbekken.
Ook voetgangers die naar de gletsjer en de ijsgrot Grotte de Glace willen, hebben het nu gemakkelijker dankzij de nieuwe kabelbaan.
De eerste achtpersoonsstoeltjeslift in Finland
In het hoge noorden aan de grens met Rusland ligt het Finse skigebied Ruka - slechts op 492 meter hoogte, maar de ligging op de poolcirkel zorgt voor voldoende kou.
Voor het nieuwe seizoen wordt het skigebied uitgebreid: volgens de exploitanten wordt de eerste achtpersoonsstoeltjeslift van Finland in gebruik genomen. De installatie kan tot 4000 personen per uur in het Masto-gebied vervoeren. Daarnaast zijn er vier nieuwe pistes beschikbaar.
Bron:
Welt.de / Tom Nebe